- Ennen kuin teet mitään, pohdi hetki, onko asialla todellakin väliä muille kuin omalle organisaatiollenne? Miksi media kiinnostuisi asiastanne? Pohdi myös, onko asia tiedotteen arvoinen vai olisiko parempi antaa yksinoikeus yhdelle medialle.
- Tiedotteen sisältöä varten kysy organisaatiosi olennaisilta henkilöiltä asiasta mielipiteitä.
- Kirjoita tiedote. Ensimmäisen kappaleen tulisi kertoa olennainen. Muista liittää mukaan lisätietojen antajan yhteystiedot.
- Hyväksytä tiedote ja lähetä se asiasta kiinnostuneille toimittajille tai toimituksiin.
Pro tip: Mieti milloin toimituksissa on tarvetta uutisaiheille. Onnistuneella aikataululla voit saada asiallesi enemmän näkyvyyttä. Mikäli koet, että oma aikasi tai osaamisesi ei riitä, laitetaan viestintä kuntoon yhdessä!